מצוק המנהיגות ושמירה על גובה – איך לא ליפול ממנו
הימים הקרובים ימי בחירות. האזרחים יבחרו במי לתת אמון והסקרים חוגגים בבדיקת מפלסי האמון של התושבים. בסקר שפרסם עיתון הארץ ב- 25.12.2012 נבדקה מידת האמון שרוחש הציבור למנהיגי המפלגות ויחס הציבור לפוליטיקאים הבכירים.
באחת השאלות הם התבקשו להגיד ממי מבין מנהיגי המפלגות הגדולות היו מוכנים לקנות מכונית משומשת. אין ספק שהתשובות מעידות דבר מה על מידת האמון שרוחש העם לנבחריו.
שליש מהציבור לא היה מוכן לרכוש רכב יד ראשונה או שנייה מאף אחד מהמנהיגים ורק 9% היו מוכנים לקנות מכונית משומשת מנתניהו או מיחימוביץ'. כמובן שהרכב הוא אנלוגיה ותפקידו להקצין תאור מצב. אך אם אלו התוצאות אז מה בדבר אחריות לבטחונם? לבטיחותם? להתפתחות הכלכלית? לחינוך ילדנו?
תוצאות הסקר משליכות זרקור על אחת הסוגיות המשמעותיות ביותר בעולם המנהיגות והיא היכולת של מנהיג לזכות באמון המונהגים, בהשלכה לעולם העסקי – באמון העובדים והמנהלים שתחת הנהגתו.
היכולת לזכות באמון ולשמר אותו, תוך כדי עשייה ותוך כדי התקדמות היא אחת היכולות המאתגרות ביותר שיש למנהיג שמוביל אנשים דרך. האמון בו, בדרכו, באופן שהוא חושב, פועל ומבצע הם קרדיט מצטבר שמפקיד המנהיג "בבנק האמון" והוא יעמוד לו לזכות גם ברגעים קשים ובמעידות, מתוך האמונה של האנשים שגם את האתגרים האלה יצלח והם ימשיכו אחריו בדבקות.
דוגמה עכשווית ראינו לאחרונה כאשר ברק אובמה נצח בבחירות האחרונות בארה"ב, ראש הממשלה בנימין נתניהו בחר לברך אותו והוסיף אמירה: "זאת היתה הצבעת אמון במנהיגות שלך". מה הוא בעצם התכוון לומר, למה האמירה הזו היתה משמעותית?
מה אנשים בעצם מחפשים..? משהו שינהיג אותם לעבר עתיד רצוי, ישדר להם תמונת עתיד מנצחת, וישא אותם כל הדרך במקצוענות, בנחישות, ברגישות ובאחריות תוך שהוא משרה ונותן תחושת בטחון שהוא יודע מה צריך לעשות כדי שזה יקרה.
ומשם, כגודל הצפייה, גודל האכזבה. "אחת הנפילות הנפוצות ביותר ממצוק המנהיגות נגרמת ע"י משבר אמון עם המונהגים", כותב Randy Conley מחברת בלאנשארד המתמחה באמון ומנהיגות "והדרך בשיקום משבר אמון הינה קשה,ארוכה ומפותלת…"
ישנה הכרה עמוקה בקרב מנהיגים כי על בסיס האמון יתפסו את המצוק או יתדרדרו ממנו, ואחד האתגרים הגדולים ביותר למנהיגים הוא איך עושים את זה ומשמרים את רמת האמון לאורך זמן? איך בונים אמון בצורה יזומה, ונמנעים מנפילה מהמצוק?
על פי Conley ישנן ארבע התנהגויות קריטיות לבניית אמון:
מקצוענות – מנהיגים בונים אמון כשהם טובים במה שהם עושים, גם בתחום מקצועם וגם בכישורי המנהיגות. אחת הדרכים להיות מקצוען היא ללמוד, להבין וליישם את דרישות התפקיד. התחושה שאתה מקצוען, שכושר השיפוט שלך מצוין ומכאן יכולת פתרון הבעיות וקבלת ההחלטות נשענות על מומחיות, יוצרת פתיחות אצל האנשים לתת לך להוביל אותם את הדרך. צבירת רקורד של הצלחות מקצועיות מעבה את חשבון הקרדיט ומעלה את רמת האמון.
חשוב לזכור שלא באמת מצופה שיהיו לך כל התשובות לכל השאלות. אבל היכולת לחפש ולהגיע לתשובות היא יכולת מוערכת מאוד בשלב בנית אמון. המונהגים לומדים לסמוך על היכולת שלך להשיג עבורם מידע ומשאבים כדי לבצע את תפקידם בצורה הטובה ביותר.
בעולם העיסקי, המנהיגים נבחרים על ידי אחרים. לא על ידי "העם" ולא בבחירות דמוקרטיות. ויש במינוי סמכות שמוכתבת מלמעלה. אך הנעה אמיתית והנהגה של פרטים, עובדים ומנהלים כאחד, קדימה אל עבר העתיד הרצוי של הארגון, היא משימה משמעותית ולא פשוטה כלל. חובת ההוכחה לאורך כל הדרך היא על המנהיג וכדי להגיע לתוצאות רצויות יש לטפס ולהישמר מנפילה ממצוק המנהיגות דרך שבר ההר, שבר האמון.
רוצים עוד הצצה?
עד הפעם הבאה, שלכם
סנדרה