האם יש קשר בין תהליך הקליטה והחניכה, שביעות רצון העובד והתוצאות העיסקיות?
האם לקליטה וחניכה של עובד חדש יש ערך מסחרי? משהו שאפשר להגיד שמשפיע על התוצאות העיסקיות? משהו שאפשר למדוד את ה ROI שלו?
לתהליך קליטה וחניכה מובנה יש ערך רב. הוא משפר את הביצועים העיסקיים של הארגון. בראיה לטווח קצר, גוזל זמן ומאמץ אך בראיה לטווח ארוך, מסייע בהתמקצעות, מקצר זמן של חיפוש, ניסוי וטעיה ומחזק את שביעות הרצון של העובד.
קליטה וחניכה אפקטיבית נשענת על שני צירים מרכזיים:
- ציר הלמידה וההתמקצעות
- ציר רגשי, פסיכולגי
ציר הלמידה וההתמקצעות:
-
מסייע בלמידה מהירה
- משפר את המיומנויות ומתאים אותן לדרכי הארגון – "איך עושים את זה אצלנו"
- מקצר את הזמן עד היותו של העובד עצמאי
- משפר את היעילות של העובד
ציר רגשי, פסיכולגי
- יוצר חיבור ריגשי טוב יותר ומהיר יותר לארגון
- מגביר את תחושת ההזדהות
- מגביר את המוטיבציה להצליח, להיראות ראוי
- יוצר העצמה, מוטיבציה ותחושת מסוגלות אשר משפרת את התוצאות בהמשך.
אילו מרכיבים יש לקחת בחשבון בהכנת תוכנית קליטה וחניכה?
-
לוגיסטיקה – מי, מתי, איפה, כמה זמן, איך – מה שברור לעובד ותיק לא ברור לעובד חדש.
-
"חבר מלווה" – מישהו שהוא עבור העובד כתובת לכל שאלה, קטנה כגדולה – GPS
-
תוכנית כניסה לתפקיד: מה צריך ללמוד ממי, פגישות עם: ממשקים, קולגות, מנהלים, לקוחות
-
תוכנית חניכה: תוכנית המסייעת לעובד להעמיק ידע, לשפר מיומנויות ולהרחיב תחומי אחריות
תהליך קליטה של עובד בארגון הוא תהליך שחייב להיות מנוהל. הוא לא מסתיים לא ביום הראשון וגם לא אחרי חודש.
מומלץ לנטר את העובד אחרי שלושה חודשים ולבדוק מהן תחושותיו? האם קיימים פערים?
זאת תהיה גם הזדמנות מצוינת לתת לעובד משוב ולקבל ממנו בחזרה משוב על אופן הקליטה ודרכי שיפור התהליך ע"מ שארגון יוכל להמשיך ולהתשפר גם בפעם הבאה…
בהצלחה!
מאוד מתומצת וקולע. ממש תודה רבה על הכתבה המעולה.
שמחתי לשמוע!
תמשיך להישאר מעודכן
בטוחה שתפיק ערך גם בהמשך…